Hlavní navigace

Názor ke článku Testovanie distribúcií, profesionalita alebo amatérstvo. od Robert Smol - No, ja bych k tomu akorat dodal, ze...

  • 26. 8. 2008 9:02

    Robert Smol (neregistrovaný)

    No, ja bych k tomu akorat dodal, ze to vse funguje celkem dobre. Distribuce jsou od vydani k vydani lepsi, obcas se mensi regrese projevi, ale opravy funguji.

    Mame bugzilly a ikdyz neresi uplne vse, na vetsinu reportovanych chyb jsem dostal odpoved do par dnu.

    Nikdo nikomu necpe, ze Linux je ten uplne nejlepsi SW na svete (navzdory tomu, ze nekteri uzivatele tak reaguji). Kazdy at si pouziva co uzna za vhodne. Ze by uzivatele byli zvykli se patlat v chybach? Nekteri ano a treba tim pochopi vice o tom jak system funguje a pomohou ho zlepsit.

    Firma MS sazi asi zrejme hodne na TC, coz je urcite pro ni dobre. Ale co se deje s chybami ktere TC neodchyti (nebo ten SW nema zadne chyby)? Nevim. Nevim kde reportovat chybu v systemu, podivne chovani, kde se mohu podelit o rady/tipy s komunitou (nepocitam windows verejna fora, tam komunita existuje). Ten kdo rekne hotline, at si tam zkusi zavolat. Ale urcite firma MS nejaky takovy portal ma, jen o nem nevim (nepotrebuji). Skoro mi to pripada, ze to jsou hlavne uzivatele Windows, kteri se musi naucit se zit s chybami sveho systemu. Dodnes si vzpominam na svoji kolegyni, co mela ruzne triky/postupy ktere zkousela kdyz chtela pripojit externi monitor a mit obrazovky posunute dle sveho (a hle taky to neni zadna katastrofa - jde to). Ja mam zase sve postupy kdyz nejede znama kombinace evolution+exchange .)

    Ohledne psani TC, myslim si, ze toto je spise vec pro developera aplikace. Distribuce pouze integruji tyto komponenty a vuyzivaji vyhod open source pro odladeni celeho projektu. Napriklad kazda verze Ubuntu se vyvyji nejmene 6 mesicu a na zacatku jsou zapojeni ti co to delaji, pak se pridaji 'technicky zdatnejsi' uzivatele (ti co radi posledni verze aplikaci) reportuji chyby a nakonec se je z toho Release Candidat (RC) ktery je jiz dostupny jeste sirsi skupine uzivatelu. A po nejake dobre je z toho vydani. Ten proces funguje celkem dobre, opakuje se dvakrat rocne a pokazde je prostor neco vylepsit. Srovnejte to s x-letym oddalovanim Vist (kde se orezalo dost vlastnosti, jen aby se to stihlo otestovat). Nerikam, ze Visty jsou spatny software, naopak si myslim, ze jsou lepsi nez XP. Proste kazdy to dela jinak, dulezity je vysledek.

    Kvalita Linuxu na desktop jde s kazdym vydanim nahoru. GNOME je tu s nami teprve 11 let a kouknete na jeho kvalitu, KDE je na tom velmi podobne, ne-li lepe.

    Otazkou je, co je to kvalitni software. Nekdo je presvedcen, ze kdyz je za tim velka firma a ma na to 'posvecenej proces', tak je ten software jednoznacne lepsi nez software napsany otevrenou komunitou (nekdo pise 'amatery' - ale to je dle mne opravdu omyl. Schopnosti programatoru opensource jsou minimalne srovnatelne s kodery/hackery z firem jako Logos, Unicorn a dalsi. A dost open source 'amateru' jsou dnes jiz placeni aby delali to co je bavi.). Ja si zase myslim opak, procesy ve firmach jsou casto prilis slozite/zastarale na to, aby to cele efektivne fungovalo, dosti casto nefunguje komunikace mezi developery ( tymy developeru v ruznych zemi)/testery/sys­tem architekty/managery a sales lidma kteri zakaznikum slibuji a slibuji. Tyto sliby jsou dosti casto podlozene pouze povrchnimy znalostmi o nabizenem systemu a ve vysledku to je placani kodu pres kod hlavne aby to fungovalo a jeste ze je to closed source, protoze kdyby to nekdo videl uvnitr asi by si to nekoupil. Kolaboracni schopnosti v nekterych velkych firmach jsou opravdu priserne. Nicmene tim nerikam, ze porces jsou spatne, vetsion open source projektu ma svouje guidlines/procesy, dle kterych se ridi (uvedu napriklad projekt django a jeho vyvoj).

    Open source kod je dosti casto portovan na jine platformy (viz QT/Mozilla/GTK a kde vsude bezi). Proces portovani je znam tim, ze zlepsuje kvalitu kodu.

    s pozdravem