OK, zkusim to ještě jinak. (Možná už to zaznělo, nečet jsem všechno.)
Představme si, že babička s dědečkem nemají pouze 6 jablek jako v té písničce, ale mají jich dohromady sto. Dědeček jich má původně padesát, ale řekne babičce: "Dej mi babko deset jablek, musím naučit lidi počítat s procenty."
Původně měl dědeček 50 % jablek, nyní jich má 60 %.
Pokud někdo tvrdí, že počet dědečkových jablek se zvedl o 10 %, měl by se okamžitě vrátit na základní školu.
Počet dědečkových jablek se zvedl o jednu pětinu, tj. 20 %. Zároveň se však zvedl o 10 procentních bodů (p. b.). (!)
V tomto příkladě se jedno jablko shoduje s jedním procentním bodem. Je to čistě z didaktických důvodů, v realitě se to běžně nestává.
Petr Krčmář pracuje jako šéfredaktor serveru Root.cz. GNU/Linuxem a Unixem obecně se zabývá již více než deset let a věnuje se především jeho nasazení v počítačových sítích a bezpečnostní politice. Zde bloguje o Root.cz, Linuxu, internetu a světě kolem sebe.
Přečteno 57 445×
Přečteno 45 855×
Přečteno 45 463×
Přečteno 39 372×
Přečteno 35 519×
Internet Info Root.cz (www.root.cz)
Informace nejen ze světa Linuxu. ISSN 1212-8309
Copyright © 1998 – 2021 Internet Info, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.