Hlavní navigace

Názor ke článku Linux jako OEM system od Bubuss - Hm zajimave postrehy. Ja pouzivam linux jiz od...

  • 11. 9. 2006 2:46

    Bubuss (neregistrovaný)

    Hm zajimave postrehy. Ja pouzivam linux jiz od verze RH4.0-1 a musim rizt, ze za ty leta se z pouhe "sbirky programu" stal jiz dospely unixovy system, ktery predci kdejaky tovarni closedunix. Pokud chcete mit v linuxu ovladace na vsechen moderni hardware, pak bude muset jit v linuxu spustit a nainstalit jakykoliv program, ktery bezne funguje pod Widlema. To ale neni mozne, nebot by to musely byt prave windows, uz by to nebyl Linux. Ale to neni zase tak na skodu. Existuje spousta ekvivalentnich programu a az na par "spesl" aplikaci chybi linuxu jedina vec - HRY. Hry jsou totiz to co nuti vyrobce hardwaru aby vyrabeli stale dokonalejsi graficke akceleratory, multimedialni karty a jinou "verbes". Hry vyzaduji stale vykonejsi procesory, vetsi pamet, moderni periferie a lepsi monitory. Jenze oblibenych hernich titulu je v linuxu pramalo a tech par Quaku a free gamesek to nezachrani. Je to zacarovany kruh. Vyrobce poskytne ovladac (driver) sve karty pro platformu, na ktere bezi zminovana hra (hry, programy) a vubec neresi ze ty gamesky funguji i na jinem nez majoritnim systemu. Pro nej je cilova skupina Win protoze to je 90% svetoveho trhu. Tech 10% ho nevytrhne, navic pripadne vynalozene naklady na vyvoj pro linux jsou tim padem pro nej neefektivni a z dlouhodobeho hlediska ztratove. Pokud by se tohle melo zmenit a Linux by mel byt opravdu "do kazde rodiny" pak bymusel umet to co tu jiz nekdo predemnou napsal, a to, libivej design, instalace programu na jedno kliknuti a hry a to jak ty stare tak i ty nejnovejsi. Takze vyrobce doda se svoji kartou ovladac jen pro win, protoze ho nic nenuti k tomu aby ho vytvoril i pro jiny system (linux). Na druhe strane producent her chce vydelat penize a proto udela hru, kterou portuje na win protoze vi ze 100% hracu si tu hru koupi, protoze ji budou chtit vsichni hrat. A je mu celkem jasny, ze i kdyz polovina instalaci je nelegalnich tak kazdej kdo hraje hry, je hraje na windows. A tech par procent z tech zminovanych 10ti co pouzivaji linux a radi hraji hry, proste a jednoduse hodi pres palubu.
    Linux nezachrani (nerozsiri) zadna komunita ani zadna velka firma co propaguje linux ale jedine firma(y) ktera vyrabi pocitacove hry a multimedialni software. Budou-li hry fungovat pod linuxem, budou pro ne potreba nove vykonne graficke karty, ty karty budou potrebovat ovladacem ktere jejich vyrobci vytvorej a pak bude v podstate jedno na jake platforme si lide poridi pocitac a tady prichazi pak v uvahu vyse zminene tema penez a desktopu.
    Podle me jiz davno Linux nabizi velice kvalitni desktopova prostredi, predevsim pak KDE a Gnome. Co linuxu na jednu stranu vadi je roztristenost vsech moznych distribuci instalacnich balicku a konfiguracnich skriptu. Uzivatele nezajima jestli je program ve formatu rpm, tgz, deb nebo ve zdrojovych kodech. On chce program stahnout, rozbalit, nainstalovat a spustit. I kdyz toto v linuxu neni takovy problem a dokaze to i mirne zaostaly uzivatel, tak to co hodne vadi jsou verze knihoven a jejich sprava. Uzivatele opet nezajima, ze kdyz bude chtit nainstalovat posledni verzi xmms, ze musi mit i glibc_xyz, libso.0_xyz, xserver 123456789.0 a kernel 2.6.6.3265... (je to jen ilustrace:) ).Pokud bude nekdy distribuce ktera toto tzv. schova na pozadi a uzivatel toho bude usetren a jen nekam klikne na aktualizaci pak to desktopu jen prospeje. A ten kdo bude chtit mit kontrolu bude mit k dispozici systemove nastroje typu yast, drakeconf a linuxconfig a jim podobne pod nejakym knoflikem s napisem "pro odborniky" atd. Myslim ze toto by pro linux i v dnesni podobe nebyl vubec zadny problem.
    A posledni veci ktera brani rozsireni linuxu je i podle meho nazoru to, ze Microsoft (odpurce linuxu) nema zapotrebi aby mu nekdo ujidal z jeho kolace a dela proto vsechno mozne, vcetne uplaceni vyrobcu hw i sw. Pripomenu jen platformu wintel a overovani pravosti ovladacu tretich stran ve windows. Pro nejbohadsiho cloveka planety neni problem treba Adobe soupnout par desitek milionu za to ze bude psat software vyhradne pro windows. Zde plati jedna dost otrepana fraze - penize jsou vzdycky az na prvnim miste. A mala uspesna firmicka ktere se podari vyrobit prevratnou a uzasnou skvelou hru si to dobre rozmysli, protoze od velkeho Billa dostane 10x tolik nez od zbytku sveta. Tak proc by si v te firmicce sedeli na pramenu a rezali pod sebou pomyslnou vetev?