Hlavní navigace

Názor ke článku Pojďme se bavit monopolem Microsoftu od Shadow - a) Z hlediska ekonomické teorie, MS není monopol....

  • 23. 10. 2007 11:40

    Shadow (neregistrovaný)

    a) Z hlediska ekonomické teorie, MS není monopol. To by musel být jediným výrobcem na trhu, což není. MS má dominantní postavení.

    b) Kdo může za dominantní postavení MS? Tak třeba IBM, samozřejmě MS, úřady USA, uživatelé... zkrátka leckdo. Nemyslím si ale, že tohle je až tak důležité.

    c) Firmy s dominantním postavením jsou skutečně achillovou patou tržní ekonomiky, neboť komplikují situaci konkurenci, která tlačí ceny dolů a nutí firmy více naslouchat požadavkům spotřebitelů. Záleží ale také na tom, o jaký trh se jedná.

    V případě trhu s OS je hlavní problém v nepřenositelnosti aplikací. Kdyby byly všechny aplikace univerzálně přenositelné, lidé by neměli takovou tendenci zůstávat u MS a volili si OS podle jeho vlastností a nikoliv podle toho, pro který OS dodává ten či onen výrobce SW.

    Tento problém lze částečně řešit používáním otevřených formátů, které mohou zajistit alespoň přenositelnost dat. Přirozeně, firmy v dominantním postavení se právě tomu budou všemožně bránit.

    d) Zvyk je železná košile. To, že se třeba studenti ve školách učí na produktech MS, pomáhá udržet jeho dominantní postavení. Jenomže tenhle problém hodně souvisí s tím, jak se IT na školách vyučuje. Pokud se probírají menu a funkce konkrétních verzí konkrétních produktů od konkrétních firem, je to špatně, i kdyby se učilo na GNU/Linuxu.

    Výuka by měla probíhat tak, že se student seznámí s příslušnou kategorií SW a logikou jejího používání tak, aby mohl používat jakýkoliv program na dané bázi. Tj. měl by se učit, jak psát dokument v textovém procesoru, nikoliv jak něco naklikat ve Wordu 2003. To samozřejmě nevylučuje, že s Wordem bude pracovat. Klidně může. Ale měl by být vzděláván tak, aby svoje znalosti mohl uplatnit na jakémkoliv textovém procesoru. Bohužel, výuka na konkrétní verzi konkrétního produktu stylem klikni tam a tam je běžnou praxí, protože je to pro pedagoga mnohem jednodušší.

    e) Vidím, že můj příspěvek bude hodně dlouhý, tak už toho nechám. Jen jsem chtěl naznačit, že ten problém je trošku složitější a že dominantní postavení MS lze omezit i jinak než jeho pokutováním. Ostatně, dokud se bude ve většině evropských škol učit na jeho produktech, lze veškeré pokuty EU chápat jako vynucený podíl ze zisku za to, že školství produkuje uživatele MS.

    Ano, vím, že pokuty jsou za (ne)otevření API, ale to je jedno. Byl bych raději, kdyby EU přijala systematičtější řešení.