Souhlasim s tim, ze od urcity velikosti firmy se proste musi zavest stabni kultura, protoze system, kde se kazdy zna s kazdym jde udrzet jen v malem poctu lidi a za podminky obrovskyho nadseni. Jakmile se na firmu nabali "cizi" lidi, kteri na firmu koukaji jako na zamestnavatele a ne na "moji firmu", nemuze zadnej garazovej system bejt efektivni.
Naopak, presne takhle vznikaj ty prototypy vecne prepracovanejch manazeru uspesne se rozviejicich ceskejch firem - maj napad, maj zakaznika, umej vyrobit, opecovavat i prodat, dokonce i expandujou, jen se u toho desne nadrou a ve vysledku nemaj takovej zisk, jakej by si za svoje nasazeni zalouzili...
Existuje spasny reseni - zazracna metodika, best pracitce nebo norma XY - at uz je to CMMI, ITIL, COBiT, ISO, (R)UP, nebo cokoliv jinyho... Jenze ta metodika bud spada do tridy obecnejch kecu (CMMI a spol.), ktery sice davaji smysl, ale netvori kucharku pro nasazeni, konzultant sam moc nevi, jak prevest reci do praxe a veskery certifikace, appraisaly a konzultace jsou drahy jak cert (nebo zoufale nekvalitni). Druha trida je velice konkretni (RUP a spol.), naopak svazujici predpis, podle kteryho se musi jet a ke kterymu se musej nasadit konkretni proprietarni SW (obtizne spravovatelny, uzivatelsky nepritulny a sakra drahy), styl rizeni firmy, dalsi hromada e-papirovani a vysledek je dost podobnej prvnimu pripadu.
Muj zaver z toho je:
- Ma smysl se zamejslet nad efektivitou procesu
- Ma smysl procesy optimalizovat
- Ma smysl sestudovat releventni best practices (ale nekdo s dobrym prehledem musi poradit jaky, jinak se v tom clovek utopi)
- Ma smysl si z best practices vybrat to, co se hodi a ma smysl (metodou gap analysis - najit uzky hrdlo, zjistit, proc to nefunguje a fixnout to za pomoci inspirace od best practices)
- Ma smysl si prizvat na pomoc externiho konzultanta (ale musi neco umet - leta praxe /idealni je dostat jeho CV/, reference, popovidani si o efektu s lidma od referencniho zakaznika; spis ma vseobecne poradit smer a doporucit literaturu, implementaci si firma zvladne lip a levnejc sama)
- Ma smysl implementovat zmeny inkrementalne po iteracich (zalepit nejhorsi diru, sledovat a pripadne doladit - pak teprv resit dalsi bottleneck)
- Ma smysl merit (ale metrika musi davat smysl)
- Ma smysl zlepsovat na zaklade mereni (bez mereni neni zpetna vazba a nejde posoudit navratnost procesniho zlepsovani)
- Ma smysl se zabejvat dopadem organizacni zmeny procesniho zlepsovani (a kriteriama uspechu tyhle zmeny)
Přečteno 14 751×
Přečteno 14 189×
Přečteno 12 538×
Přečteno 9 587×
Přečteno 9 059×