Hlavní navigace

Názor ke článku Válka o kopírovací monopol od vty - Děkuji autorovi za článek. Diskuze je také rozumná. -...

  • 15. 2. 2012 23:12

    vty (neregistrovaný)

    Děkuji autorovi za článek. Diskuze je také rozumná.
    - Základní problémem je to, že jakákoliv lidská společnost je založená ekonomicky na chamtivosti. To nelze změnit. Pak se není co divit držitelům zde např. autorských práv, že chtějí víc a víc. Na jejich místě by to chtěl každý.
    - Druhá věc je ta, že digitální díla je technicky nemožné levně chránit proti kopírování a bez ztráty kvality a vůbec možného rozlišení od originálu. Tak je třeba kriminalizovat ty, co poskytnou tyto kopie na sdílené médium (Internet) a to se děje právě nyní. Vidíte jen, že jedna kauzička s Megauploadem a další služby už samy stahují rolety.
    - Dále se rozvíjí bitva mezi poskytovateli připojení spolu s mobilními operátory, kteří potřebují ty, co stahují velký objem dat a vlastníky práv. Jsem přesvědčen, že to se ve skutečnosti v zákulisí odehrávalo a odehrává. V pozadí tohoto všeho je tvrdý boj o peníze mezi těmito odvětvími.
    Že to není o příjmu z reklam, ale od poskytovatelů konektivity je vidět na příkladu uloz.to či rapidshare, kde reklamy nejsou a přesto tyto firmy prosperují.
    - Padl zde v diskuzi dotaz jak se liší marže při prodeji např. CD, DVD a iTunes, Amazonu nebo Android marketu. Dle toho co já vím tak ta čistě eletrkonická si berou o 10-20% míň, berou si cca. 40% z koncové ceny. To jde ne? Nevím jak u hudby či videa, ale u knih (myslím fyzických) prodej v kamenných obchodech je realizován formou komise, čili obchodník nenese takřka žádné obchodní riziko, pouze platí fixní náklady za prodejnu atd. Ale má také svých 50-60% z ceny každé prodané knížky. To je dobrý kšeft akorát lidi nesmí přestat masově danou komoditu kupovat.
    Reálné zisky v obou modelech budou obdobné neboť na fixních nákladech a hlavně distribuci se v modelu iTunes, Amazon těch 10-20% minimálně ušetří.
    - Co se týče autorských práv je těžko obhajitelný současný stav ochrany 75 let po autorově smrti např oproti právům spotřebitele/kon­zumenta např. na kvalitu kupovaného originálu pro audio a video díla. Léky mají ochranu tuším 10-15 let od registrace a technické patenty 20-25 let, možná se pletu, ale určitě ne 75 po smrti autora.
    - Mě osobně se líbí i model u e-publikací při převodu papírových knih do el. podoby. Tam byl/je v čechách nepsaný úzus teprve 3 roky od prvního vydání se toto dá nelegálně převést (otázkou je zda se to dařilo 100% naplňovat).
    Tedy obecně by byla daná lhůta od premiéry, vydání atd. po kterou si producent a autor může nárokovat tvrdou ochranu před pirátskými kopiemi. Tzn. že by během ní měl realizovat návratnost své investice. To je dle mě fér.
    - Autorský poplatek resp. daň za paměťová média, tiskárny apod. je totálně neobhajitelný a nejsou to malé částky. Ale opět je to ukázka toho, co vše lze prosadit, pokud máte peníze a tedy i moc.

    Závěrem bych chtěl ještě dodat, že o autory a jejich zájmy tu producentům či autorským svazům nešlo a nejde, těm jde o to, jak co nejvíc na jejich práci vydělat či alespoň udržet co nejdéle stávající marže. Dávám jim radu, zkuste prodávat svá díla v el. formě sami nebo si najměte někoho s menší marží, nebuďte ovce.
    Producent ani autorský svaz vás neživí, ale zákazníci ano, na to pamatujte.
    Ne všichni vaši potenciální zákazníci jsou zloději, dokonce ani většina z nich ne jak se nám všem nyní establishment snaží teď namluvit.