Hlavní navigace

Názor ke článku Válka o kopírovací monopol od Pavel Císař - [44] Opět směšujete KOPÍROVÁNÍ a ŠÍŘENÍ. To jsou...

  • 15. 2. 2012 15:13

    Pavel Císař (neregistrovaný) 109.80.21.---

    [44] Opět směšujete KOPÍROVÁNÍ a ŠÍŘENÍ. To jsou dvě odlišné věci. Šíření navíc není krádež, ale neoprávněné užití cizí věci případně neoprávněná manipulace s cizí věcí (a to i dle současně platného zákona, nenechte se manipulovat kampaněmi že je to jinak), to je rozdíl a posuzuje se i trestá odlišně. Jinak souhlasím, že neoprávněné šíření může poškozovat distributora (a přeneseně autora). Každopádně společenská nebezpečnost je nižší, než se nám potrefení distributoři snaží nabulíkovat. Onu škodu lze minimalizovat jiným přístupem k prodeji (prokázáno). Se zbylou škodnou (především komerční šíření) už si stát hravě poradí, zákony a prostředky na to už má léta (není třeba nových). Místo toho ale chtějí někteří (ani ne všichni) distributoři, aby za ně stát dělal jejich práci a zajistil jim odbyt produktů, které za jejich podmínek už skoro nikdo nechce. Nesouhlasím že šíření pokřivuje trh, pouze ho mění - to je rozdíl. Trh pokřivují naopak monopoly, koukněte do libovolné učebnice ekonomie.

    Obchůdků s CDčky je minimum, protože lidé už prostě CD tolik nekupují (nemají diskmany, mají mp3 přehrávače a mobily které vám CD nepřehrají), stejně jako nekupují audio kazety nebo VHS. Naopak začínají opět více kupovat vinylové desky. To máme jako brečet nad ubohými prodejci a producenty CD? Máme je hájit zákonem na úkor všech ostatních? A proč třeba podobně zákonem nechránit výrobce celuloidových filmů (chudák Kodak)?

    Chudáci autoři přicházejí o své zavedené distributory a tím penězovody? A to je problém? Autoři totiž:

    a) už nejsou na distributorech tolik závislí. Možnosti efektivního samovydavatelství se za posledních 20 let obrovsky zvětšily, stačí jen chtít to vidět. Vygooglete si něco na toto téma a co si o tom autoři sami myslí (hudebníci, spisovatelé ale i filmaři). Většina je nadšená, vydělávají více než dříve, jen to od nich vyžaduje více osobního zapojení než dřív. Navíc slaví úspěch i autoři, o které "zavedení" distributoři nemají nebo neměli zájem. Pokud stát opravdu chce udělat něco pro autory a jejich příjmy, tak podporovat a chránit toto, ne staré přežilé distributory.

    b) jsou tu noví distributoři kteří si berou méně než ti staří. Objem peněz který systémem proteče může být i menší, ale profit autorů je i tak v průměru vyšší. Efektivita distribučního modelu je totiž vyšší, takže je možné mít nižší ceny (může vést k menšímu obratu) při zachování srovnatelného nebo i lepšího zisku.