Hlavní navigace

Názor ke článku Znovu mi Wesnoth učaril... od Tapik - Uznavam, ze muj prispevek bude trosku neobjektivni, nebot...

  • 5. 5. 2009 13:02

    Tapik (neregistrovaný)

    Uznavam, ze muj prispevek bude trosku neobjektivni, nebot jsem byl jednu dobu vedoucim tymu prekladatelu, ale presto:

    Bitva o Wesnoth (nebo zkracene a po novu Wesnoth) je IMHO nejlepsi strategicka hra vsech dob. Proc? Protoze je to de facto jenom trivialni engine, jehoz kampane si muze NAPROSTO KDOKOLI udelat sam. A protoze se jedna o OpenSource projekt, jsou i zakladni "oficialni" kampane take pod GPL a tudiz kupa lidi je dal rozsiruje. I moje malickost si jednu dve kampane udelala a jednu jsem prevzal a rozsiril, pricemz jsem vetsinu kodu pro sve kampane nadrzo vykradl z jinych kampani, coz ale neni na skodu nikomu a nicemu.

    Krome oficialnich kampani je i kupa neoficialnich (viz ty moje), z nichz vetsina je sirena a dostupna pomoci AddOn serveru. Primo ve hre mate zaintegrovano stahovani mnohych rozsireni.

    Krome tazeni jsou dalsi druhy rozsireni:
    MP - MultiPlayer hra ci samostatna mapa
    ERA - baliky dalsich jednotek a ras

    Z vyse zmineneho plyne, ze se jedna jak o hru pro jednoho hrace, tak pro vice hracu. A nektere MP jsou vazne dobre. Ale zalezi na kazdem cloveku, co je jeho salkem kavy. Ja osobne MP hral jenom pro test prekladu.

    Kampan Under teh burning suns je jedna ze tri, ktere proste MUSITE hrat. Bez nich to proste nejde. Dalsi dve jsou "Dedic trunu" a Nove Poradky. Uzasne pribehy, qanta specialnich efektu (objevovani dalsich jednotek, postupne rozkryvani a zmeny mapy, ubirani zivotu jednotek pri prechodu pres poust, vyslychani zabitych, rozhovory mezi postavami, nektere kampane jsou pouze o to prejit ve stanoveny cas, v jedne jde o to nechat uprchnout dvanact nejlepsich jednotek a nechat zabit vlastniho hrdinu), takze si clovek opravdu uzije (co se specialnich efektu tyce, tak dobra je i "ta moje", Delfadorovy Pameti, ktera ale bohuzel z casoveho duvodu neni portovana na stavajici verzi enginu (ale v development verzi snad budou!), ale kdo zna, tak si jiste vzpomene na zemetreseni s otevrenim portalu, tajnou chodbu, kameny generujici kostlivce,...). Neco takoveho jsem u zadnych jinych her proste nevidel.

    Na druhou stranu je i kupa legracnich kratkych tazeni nebo i samostatnych scenaru. Napriklad WesBowl je hra, kdy se snazite dostat mic do souperovy "branky" nebo jedna velikonocni, kdy mate s velikonocnim zajickem pomoci mnohych der unikat trollim mladatum a vsude, kam je treba, prinest velikonocni vajicko...

    Par reakci:
    Cesky preklad UTBS (under the burning suns) je "Pod zhnoucimi slunci", coz IMHO presne vystihuje situaci. Navic bych rad dodal, ze uz nekolik let se stav ceskych prekladu pohybuje mezi prvnimi co do poctu procent prelozenych textu ( http://www.wesnoth.org/gettext/ ) (a to treba konkretne UTBS mel jednu dobu pres dva a pul tisice retezcu! Ted jich ma pouhych 1894!)

    Miluji strategie, idealne tahove, jakou Wesnoth prave je. Proto jsem zboznoval i WarLords a Civilisation (oboji je ted v OpenSource podobe, Freeciv a ??? - jmeno si uz nepamatuju). Settlers II mne ale taky uchvatili,
    Wesnothska grafika opravdu neni nijak namakana, zadne zrcadleni a tak. Na druhou stranu je grafika az tretirada - na prvnim miste je vlastni strategie a na druhem pribeh. A kouzla jsou uz pomerne hezky udelana, a to se nebavim o vzpinajicich se konich. Mne to vyhovuje a umoznuje to pridavat dalsi jednotky pomerne jendoduse - de facto staci jeden jediny obrazek. Pak muzete pridavat dalsi pro rozfazovani pohybu, ale NENI TO NUTNOST a nevypada to v kontextu hry nijak blbe.