Hlavní navigace

eNeschopenky dospějí do lepší verze

15. 9. 2017 7:45 | Petr Kajzar

eNeschopenka sice v omezené míře funguje zhruba od roku 2010 (částečně díky ní mohou komunikovat lékaři se správou sociálního zabezpečení), ale v budoucnu by mohla eNeschopenka usnadnit život i zaměstnavatelům a zaměstnancům. V červenci vyšel nový zákon č. 259/2017 Sb., kterým se novelizuje mimo jiné i zákon č. 87/2006 Sb. o nemocenském pojištění.

Jak by to teoreticky mělo fungovat? Lékař bude moci vystavit elektronickou neschopenku (eNeschopenku). Okresní správa sociálního zabezpečení i zaměstnavatel obdrží prostřednictvím datové schránky zprávu o tom, že je dotyčný zaměstnanec v dočasné pracovní neschopnosti. Zaměstnanec navíc obdrží vytištěný průkaz, kterým doloží zaměstnavateli a případné kontrole, že je opravdu dočasně práce neschopný. Zaměstnavatel si poté bude moci prostřednictvím portálu eNeschopenky ověřit, od kdy do kdy neschopenka platí a kdy má zaměstnanec vycházky. eNeschopenka by měla mít 3 díly (hlášení o vzniku pracovní neschopnosti, průkaz, hlášení o ukončení). V okamžiku ukončení dočasné pracovní neschopnosti lékař opět v systému eNeschopenky vyznačí ukončení a OSSZ i zaměstnavatel budou opět automaticky informováni do svých datových schránek.

Zapojeným lékařům odpadne poněkud neobratné vypisování (mnohdy ručně či na staré jehličkové tiskárně kvůli průpisu) a cesty na poštu, dosud totiž museli neschopenky zasílat papírově poštou.

Zaměstnavatelé zřejmě již nebudou muset zasílat žádost zaměstnance o nemocenskou, potvrzení o trvání dočasné pracovní neschopnosti a rozhodnutí o ukončení dočasné pracovní neschopnosti.

eNeschopenky budou testovány od druhé poloviny roku 2018 ve zkušebním provozu, od 1.1.2019 poběží ostrý provoz, s tím, že i obyčejné papírové neschopenky budou nadále fungovat.