Hlavní navigace

Názor ke článku ACTA nemá smysl od Michal Breškovec - [8] To je poněkud naivní představa, že když...

  • 6. 2. 2012 9:08

    Michal Breškovec (neregistrovaný) 131.207.242.---

    [8] To je poněkud naivní představa, že když by se zajistilo, aby nebylo možné díla jen tak kopírovat, že zábavní průmysl by měl více peněz, všechno by nabízel levněji, sluníčko by svítilo a svět by byl krásnější - to se prostě rozchází s realitou.

    Je nutné si uvědomit pár důležitých věcí - držitelé práv (to není totéž co autoři) mají státem posvěcený monopol na díla, na které drží práva, ale na druhé straně jsou díky tomu jejich práva určitým způsobem omezena. Bohužel během druhé poloviny dvacátého století až do dneška se vlivem výrazné lobby zábavního průmyslu (a jejich peněz pochopitelně) začal výrazně prohlubovat onen monopol a omezovat práva spotřebitele, což pochopitelně ještě více prohloubilo nerovnováhu trhu, která vznikla monopolem. Jako logickou reakci na tuto nerovnováhu pak můžeme považovat piráty, protože každý systém se snaží dostat do rovnováhy, což se skutečně děje.

    Jak vyplývá z nezávislých studií, které si nechaly vypracovat vlády např. ve Švýcarsku a Nizozemí a také řady studií univerzit a odborné veřejnosti jasně ukazují, že pirátství má pozitivní vliv na trh - díla se dostanou mezi širší veřejnost, a ta potom dává zábavnímu průmyslu více vydělat, což také (na rozdíl od toho co sami říkají) jim v současnosti generuje rekordní zisky.

    Jinak to, že kdyby se nekopírovalo, tak by bylo všechno levnější ti snadno vyvrátím - uvědom si, že ty firmy mají monopol a inkasují peníze z různých státem garantovaných poplatků i kdyby neprodali jedinou písničku nebo film, oni tedy nemají důvod ti něco nabízet levněji. Podívej se ostatně na ceny třeba hudebních CD a filmů v době, kdy bylo obtížné je kopírovat a teď - nyní jsou ceny díky pirátství (tedy konkurenci) mnohem nižší, i když mnohdy stále neakceptovatelné. Podívej se např. na ceny her pro PlayStation 3, kde se nedají kopírovat a pro PC, kde to jde relativně snadno - zdá se ti, že by hry pro PS3 byly levnější? Nejsou jsou dokonce často až dvakrát (i více) dražší.

    Jedinou cestu jak z toho ven jsem popsal zde, a to je přizpůsobení distribučního modelu současné úrovni technologií a požadavkům zákazníků. K tomu bych ještě dodal také nezbytné omezení kopírovacího monopolu tak, aby se nerovnost mezi držiteli práv a spotřebiteli snížila.