[76] BLEK.
Důležité je, že nejde o 10 Kč Gottovi, ale o spoustu dalších peněz. Textaře, ostatní interprety, producenta, DPH, propagaci apod. je vždy třeba zaplatit. A kupodivu online krám je nutné napsat, propagovat, provozovat, je třeba v něm nějak platit (transakce kartou vyjde na desítky korun).
Já bych osobně neměl problém zaplatit USD 3 za WinRAR, když platím USD 4000 za počítač, USD 250 za OS, USD 300 za Office, USD 100 každý měsíc za připojení k inetu, USD 5 za oběd, USD 1.75 za litr nafty... Problémem je spíš efektivní převod malých částek autorovi (a autor nehromadil osobní údaje, a mohl jsem koupit online s okamžitou aktivací). A mám za to, že většina lidí ví, že autorům SW patří odměna.
Asi se shodneme na tom, že vydavatel by byl úplně tupý, kdyby si nepojistil svou investici tím, že je licence exkluzivní (minimálně na nějaký čas). Když mluvíme o SW typu OS/2, tak tam nevidím důvod, proč by vám mělo jít o vlastní dílo. Podmínky jsou jasně dané: odvedeete práci na díle, dostanete zaplaceno. Když budete pracovat jako projektant - nebo jako zedník - na stavbě budovy, a jednoho dne se jí majitel rozhodne strhnout, také těžko budete tvrdit, že na vaší práci nikdo nebude sahat :). Můžete si napsat SW ve vlastní režii, a zkoušet se tím uživit. Důležité je, že je to vaše volba. Nemá smysl zakazovat exkluzivní smlouvy proto, že vy byste takovou nikdy nepodepsal. Bohužel je obecná tendence malého člověka zakazovat zákonem věci, které se mu nelíbí (viz [71]). Musel bych se propadnout, kdybych chtěl zakazovat licencovat SW pod GPL, protože se mi GPL nelíbí. Daleko důležitější než můj názor na GPL je totiž svoboda autorů, kteří se pro tuto licenci rozhodnou. A opravdu nemám rád, když se lidé snaží svobody omezovat.
Když přinesete CD to rádia či televize, nejspíš nebude stát za nic. Samozřejmě si budete myslet, že je skvělé. Nakonec uživatelé Linuxu si také myslí, že je skvělý, a mýlí se stejně hluboce. No a pokud to CD bude dobré, a budete umět jednat, tak vás čeká úspěch. Každá úspěšná kapela něčím podobným jednou prošla. Další otázkou je, co bude mít rádio či TV z toho, když přehraje vaše CD. Obecně to ale občas dělají. Například CD O-Zone si do ČR přivezli nějací lidé z businessu, protože se jim líbilo.
[88] BLEK.
Ano, za cenu spojení lze stáhnout 50-100 alb. Ovšem o své peníze přišel Kája, jeho textař, ostatní intepreti (bubeník, kytarista, klávesák i basák), skladatel, producent, nahrávací studio i jeho majitel. Ty všechny jste v té chvíli připravil o peníze. A tvrdit, že Kája dostane stejně jen 10 Kč, je nesmyslné - viz výše.
Samozřejmě lisování CD je nadále technicky nutné, protože "promořenost" populace internetem je nízká a rychlost spojení mnohdy nedostačuje.
Stahovat autorská díla za paušální poplatek je asi stejně nesmyslné, jako kdybyste v obchodním domě platil zboží cenou za kilogram. Tady máme MP3 player, to je čtvrt kila, chleba jedno kilo... Navíc nevidím důvod, proč by autor měl být donucen k tomu, aby bylo jeho dílo šířeno bez jeho souhlasu, za nějakou (nejspíš směšnou) platbu. Trh funguje celkem dobře. Jediným problémem je fakt, že lidé užívají díla nelegálně.
[78] Jarda
VŠ mají typicky licence pro studenty, na stroje studentů. Vaše pocity nemají s faktickým stavem věci nic společného.
[81] Mates
Na výběr má. Ale rád bych podotknul, že neexistuje nic jako "právo na výběr". Někdy prostě výběr není, nebo je jedna volba zcela zjevně nejlepší. To ale není špatně - tak ten svět prostě funguje. Vždy mě pobaví stesky typu "nemůžu sehnat ThinkPad XYZ se systémem ABC". Já bych chtěl koupit Fiat Panda s koženým interiérem. I když je to technicky možné, není na trhu. To není žádné selhání trhu - prostě taková nabídka na trhu není.
Přečteno 28 381×
Přečteno 19 363×
Přečteno 16 892×
Přečteno 15 030×
Přečteno 14 956×