Hlavní navigace

Názor ke článku Co zlepšit na českých VŠ? od Aminux - tomfi - Proč bych měl podporovat umělé (finanční)...

  • 26. 1. 2016 21:37

    Aminux (neregistrovaný) 213.226.245.---

    tomfi - Proč bych měl podporovat umělé (finanční) elitářství na úkor přirozeného? Radši budem vzdělávat průměrný "póvl", který na to sice má finančně, ale nic pro společnost to nepřinese, protože v životě nic užitečného nevymyslí, zatímco chudý génius, který by mohl něco vynalézt a být společnosti užitečný, pujde k lopatě? To se společnosti určitě vyplatí.
    Co třeba sport, jaké elitářství uplatňovat ve sportu? Finanční nebo přirozené - tedy fyzičku a talent na sport?

    "platím daně aby němci měli doktory ..." - to se samozřejmě dá řešit. Udělat s každým vysokoškolákem smlouvu kde bude stanoveno, kolik let tu bude muset povinně odpracovat výměnou za stipendium. Nebo když budeš chtít odejít, tak ten dluh budeš muset zplatit podílem z příjmu.
    Něco podobného fungovalo, nebo možná ještě funguje u učňů, kdy daný učeň měl smlouvu s firmou, která platila náklady na jeho studium s tím, že tam pak bude muset nějaké roky odpracovat. Proč by to nemohlo fungovat i u těch nemocnic?
    "Ostatní obory, kdy člověk studuje jenom aby studoval, protože ví, že v oboru pracovat nebude ani nezmiňuji." - snad by nebyl problém dělat statistiky a průběžně vyhodnocovat kolik % studentů té které školy se uplatní v oboru a podle toho upravovat počet příjímaných studentů. Ono by to chtělo tak jako tak bez ohledu na to, jestli je školství "zdarma" nebo zpoplatněno.
    "Zdarma" jsem dal schválně do uvozovek, protože ono zdarma není, už teď si musí platit pomůcky, učebnice atd. a až nastoupí do procesu, tak to splatí na daních.

    Jinak si myslím, že v dnešním globalizovaném propojeném světě je celkem fuk, jestli se daný objev učiní tady nebo někde na druhém konci světa. Ve výsledku z toho mají profit všichni. Třeba GPS a vesmírný program obecně. I když nepopírám, že je lepší být u zdroje než až druhý v řadě. Ale nakonec z toho profitují všichni, nebo ne?