CZ.NIC snižuje ceny. Nedalo se nic jiného dělat

2. 11. 2011 12:33 (aktualizováno) | Petr Krčmář

Tak nám přátelé z CZ.NIC opět snížili velkoobchodní ceny. Většina lidí nejdřív zajásá, ale po troše zamyšlení dojde k tomu, že to vlastně není tak úžasná zpráva.

CZ.NIC právě vydal tiskovou zprávu, ve které potvrdil, že opět snižuje cenu za doménu .CZ. Před rokem stála doména velkoobchodně 190 Kč, pak klesla na 155 a v únoru zase poklesne na 140 Kč bez DPH. Můj názor je shrnut v titulku tohohle zápisku: „Je to tak, bohužel se nedalo nic dělat.“. Abyste pochopili, proč z toho nemám moc radost, musím vás uvést do souvislostí.

CZ.NIC je zájmové sdružení právnických osob. Tedy něco jako občanské sdružení, ale nezakládají jej fyzické osoby, ale osoby právnické. Jinak je to ale v zásadě totéž – nezisková organizace. Tady je ovšem problém – jak zajistit neziskovost při takových příjmech? Pokud se podíváte na titulní stranu webu CZ.NIC, zjistíte, že v Česku je registrovaných téměř 750 000 domén. To při 155 Kč za kus je pěkných 116 milionů korun. Ale jako z.s.p.o. na tom celém nesmíte vydělat.

Samozřejmě provoz CZ.NIC stojí nemalé peníze, pracuje tam hodně lidí (řadu z nich považuji za své kamarády), potřebují velké kancelářské prostory, haldu serverů a další techniky. Můžete si přečíst můj rozhovor s ředitelem CZ.NIC, kde jsou k přečtení některé detaily (první část a druhá část). Přesto má CZ.NIC problém ty peníze utratit.

Je tedy nutné dělat některé kroky, které vedou k menším číslům na účtech: je možné financovat různé vlastní projekty, je možné dávat peníze na charitu a konečně snižovat cenu za doménu. Bohužel ani jeden z těchto kroků není ideální a přináší různé problémy.

Investovat do nových projektů je sice skvělé, záslužné a velmi přínosné. Ale jednak není možné každý měsíc rozjíždět nový projekt typu MojeID nebo programovat nový software pro datové schránky a hlavně cpát peníze do projektů jen proto, že je musíme utratit, taky není ideální. Výsledkem by za čas byly nesmyslné položky fungující jen jako černá díra na peníze. Naštěstí tudy CZ.NIC nejde.

Dávat peníze na charitu má také velká úskalí. Kdysi, ještě za „starého CZ.NICu“ se přebytek přelil do serveru Interval.cz, kterému peníze zajistily život na delší dobu. Vzbudilo to velký poprask, lidé se ptali, proč sakra zrovna tam a ne jinam. Celé to vypadalo hrozně neprůhledně, všichni hledali vazby mezi Intervalem a CZ.NICem a nějakou černotu. Asi tam žádná nebyla, ale přesto to vypadalo podivně. Totéž by nastalo v případě poukázání daru nějaké nadaci. Proč zrovna do této a ne do jiné? A proč my platíme CZ.NIC za služby částky, které jdou nakonec vlastně někam jinam? Tudy tedy cesta taky nevede.

A jsme u toho – nedá se nic dělat, musí se snížit cena za doménu. Bohužel to je vlastně taky špatně. Nahrává to neuvěřitelně spekulantům a ve chvíli, kdy jsou všechna rozumná jména rozebrána (zkuste si schválně registrovat novou doménu), je to vlastně krok špatným směrem. Výsledkem nakonec bude, že se ještě urychlí registrace nových domén a nebudou volné domény na rozumné projekty. Navíc tím, jak bude domén přibývat, bude opět přibývat peněz na účtech a jsme v nekonečné smyčce. Doporučuji článek Zajímavá fakta o doménových jménech, který se sice týká domény .com, ale brzy by tohle mohl být problém i u nás.

Bohužel se opravdu nedá nic jiného dělat, není to chyba CZ.NIC, není to vlastně ničí chyba. Platby za domény vlastně fungují jako regulační poplatek a chrání doménový prostor před útokem bláznů a spekulantů, kteří by teď hned nutně „potřebovali“ desítky tisíc domén. Jak ale bude cena klesat, bude klesat dopad tohoto poplatku a problém se nám vrátí. Vlastním v současné době asi deset domén a jejich zlevnění rozhodně nevítám.

Vitalia.cz: Syfilis: To není „nemoc z lásky“

Syfilis: To není „nemoc z lásky“

Lupa.cz: Měřičům síly hesla se nedá věřit. Víte proč?

Měřičům síly hesla se nedá věřit. Víte proč?

Podnikatel.cz: Salón na maloměstě? Funguje skvěle

Salón na maloměstě? Funguje skvěle

Vitalia.cz: Musí moudrák opravdu ven?

Musí moudrák opravdu ven?

Podnikatel.cz: Sami na firemní web: Jak nastavit design?

Sami na firemní web: Jak nastavit design?

DigiZone.cz: Vláda schválila digitální vysílání ČRo

Vláda schválila digitální vysílání ČRo

Podnikatel.cz: Do týmu vezměte kritiky, mistry světa nebrat

Do týmu vezměte kritiky, mistry světa nebrat

Vitalia.cz: Vakcína Cervarix je oficiálně i pro chlapce

Vakcína Cervarix je oficiálně i pro chlapce

Lupa.cz: Co najdete uvnitř kosmické sondy?

Co najdete uvnitř kosmické sondy?

Vitalia.cz: Tradiční čínská medicína: 7 rad proti bolesti zad

Tradiční čínská medicína: 7 rad proti bolesti zad

DigiZone.cz: Prima a vznik slovenského kanálu

Prima a vznik slovenského kanálu

Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

Vitalia.cz: Co potřebujete vědět o zubech moudrosti?

Co potřebujete vědět o zubech moudrosti?

Lupa.cz: Nechcete datacentrum? Jsou na prodej

Nechcete datacentrum? Jsou na prodej

Vitalia.cz: Skutečně zdravá škola je ve 160 školách zdarma

Skutečně zdravá škola je ve 160 školách zdarma

DigiZone.cz: ČTÚ červenec: rušení trochu vzrostlo

ČTÚ červenec: rušení trochu vzrostlo

Podnikatel.cz: Kdy s příjmy není třeba platit zdravotko?

Kdy s příjmy není třeba platit zdravotko?

120na80.cz: Pylová sezóna nejsilnějších alergenů končí

Pylová sezóna nejsilnějších alergenů končí

Vitalia.cz: Jak pít při sportu

Jak pít při sportu

Měšec.cz: Test: Výběry z bankomatů v cizině a kurzy

Test: Výběry z bankomatů v cizině a kurzy